или Приказка за Другата Гледна Точка
За увод няколко думи за учителите въпреки, че те заслужават специална тема! По-специално, за тези, които “имат нещо друго отвътре”.
В ученическите си години съм имал, както и вие, различни учители – и добри, и не толкова. От далечните времена аз помня с обич 4 учители, които са ме научили на (и събудили интереса ми към) много неща (не само по предмета си). Още 4-5 с уважение към ерудицията им и личността им. За останалите не си спомням – не защото са били лоши преподаватели, а защото са били само преподаватели.
От всичките обаче, се откроява в съзнанието ми Учителят ни по история в гимназията. По-правилно е да бъде наречен просветител, а не само учител.
Интересен човек беше – спокоен, говореше интересно и кротко (това е най-точната дума). Часовете му чакахме с нетърпение. Покрай историята (която в интерес на истината беше една от последните дупки на кавала в нашата гимназия поради характера ù) той ни запозна с много неща, за които знаеше, че може да минат покрай нас без никога да узнаем за тях. От латинските сентенции, та до тайнописа! Благодарение на него още тогава научих стенография, а по-късно и есперанто.
Ето една случка, която може да ви даде някаква представа за него:
Един ден ни раздаде бели листа за да пишем есе на историческа тема. Раздаде ги, ние седим и чакаме да напише темата на дъската, той седи и гледа през прозореца. По едно време пита: “Защо не пишете?”
“Ами не сте ни дали темата”
“Как да не съм, тя е написана на листата!”
Обръщаме ние листата – нищо няма написано. Чак тогава той се засмя, взе една голяма лупа от катедрата и ни показа темата: в горния край на всеки лист имаше по едно бледо петно като следа от пипнато със замърсен пръст. Под лупата се виждаше ясно текст написан с много твърд молив… 🙂
Веднъж, говорейки за важността всеки да си изработва свое мнение по даден въпрос и, че то може да бъде различно – главното е да е мотивирано, той ни демонстрира с малка сценка, в която няколко действащи лица изиграваха своите роли напълно логично и предвидимо – лошият-лош, добрият-добър, грешният-грешен.
Сценката беше съвсем елементарна (съвсем умишлено, както по-късно осъзнах), както и героите. Дълбока река, на единия бряг царски дворец с цар, царица и слуга; на другия млад красив овчар; през реката превозва лодкар. Действието: царят повечето време прекарва на лов, царицата скучала, скучала пък преминала най-накрая реката при младия овчар. Слугата скрил тая работа от царя, но лодкаря му изклюкарил. В резултат на което царицата, слугата и овчаря били жестоко наказани от царя.
Кой е постъпил зле? – ни попита Учителят. – И защо?
Изчака ни да “постигнем консенсус” съвсем първосигнално по въпроса за вината и правотата на действията на всеки герой и след това ни показа нагледно как от друга гледна точка всичко може да се обърка ако добре я мотивираш! Бързо схванахме “играта”, страстите се разгоряха и не усетихме как часът свърши.
Часът свърши, ама споровете не! Всеки си измисля своя гледна точка и я защищава само както младите хора могат!
Само след дни училището се беше побъркало: оставахме след часовете, стигаше се и до бой. Измислиха се нови истории за разиграване и т.н.
По едно време учителското ръководство се разтревожило, какви са тия събирания, за какво се говори, да не би да се крои нещо!? (става дума за началото на 50-те години на миналия век!) Извикали ръководството на ДСНМ (Димитровски Съюз на Народната Младеж – така се наричаше тогава комсомола), те нещо мънкат, споглеждат се, нищо не казват – още повече се разтревожили. И възложили на същия учител да разбере (всички знаеха, че от него няма да скрием).
Можете да си представите изненадата, но сигурно и тайната му радост…
Разказвам ви всичко това не защото старците обичат да си спомнят за младежките години и да досаждат на другите със спомените си. А защото тази дребна наглед случка (една ученическа игра!) ме научи за цял живот да не приемам еднозначно и наготово нещата, да търся винаги и други гледни точки, колкото “по-еретични”, толкова по-добре. Да ги преценявам и съпоставям. И в крайна сметка да си имам своя!
Цял живот играя тази игра!
Лека ти пръст, Учителю!
Коментари
Учител направо за завиждане… Много фино е посял семенцето на другата гледна точка, а то е най-трудното и най-важното. Ако на това се научим и ще разбираме по-добре различните от нас, и ще се учим от опита си, и ще мислим евристично, а може и да забелязваме хубавото в света повече.
Ще очаквам поредицата за учители, и ще си представям, че съм била в клас тогава. А и нещо да науча за моето си учителстване. Аз все гледам преди всичко да ги уча на мъдрост, разбира се не директно, но…
Последното Ви изречение показва, че сте точно от кръвната група на моя Учител!
Между другото, нощес (2 часа! 😦 ) съм изпуснал интересен щрих от историята – след благополучното изясняване на случаите с тайнствените събирания изведнъж учителските съвети рязко зачестиха и се чуваше, че често са доста бурни! 😉 Явно Учителят ни беше обяснил доста детайлно играта на колегите си… 🙂
О, дано да не се е разбрало, че един вид се сравнявам с този Учител. Има доста да потичам докато стана като него и ежедневно стигам до този извод 😦 Но пък нали важното е желанието…
Приятна вечер и доскоро! 🙂
Драга razmisli, тази история не е измислена – този учител си има име. Но аз умишлено не го написах, а вместо това сложих Учител. Защото той е може би твърде ярък концентриран пример, но такива като него е имало, има и ще има. И няма да е въпрос на сравнение, ако Вие сте от това “племе”. Учениците Ви могат да кажат, но те истински ще го осъзнаят вероятно след време. А аз мога само да подозирам с доста голямо основание, съдейки от двата Ви коментара тук…
Скоро гледах отново филма „Обществото на мъртвите поети“.Много поучителен.
Благодаря ви г-н Константинов!
Стъпка по стъпка…
Дано,да реанимираме темата,ще помагам по свой си начин!Бъдете здрав!
Trackbacks
[…] първи път узнах за Есперанто в гимназията. Един от моите учители беше по-специален. От тези, редките, които разказват […]
[…] Игра за цял живот […]