Консумативното общество

Нещо като рецензия. 🙂

Шегата настрана, това са впечатленията ми от „Консумативното общество” на Кристиан Банков – първата книга, която получих от издателство „ЛИК” във връзка с инициативата им.

Започвам с предупреждение: ако вземете тази книга в ръка не четете анонса на гърба на корицата! Той само ще ви заблуди и, най-вероятно, ще ви накара да я оставите обратно на щанда. По-добре отворете на Предговор в началото и четете от втория абзац:

Можем да си представим парламента на това общество (консумативното) – там няма място за лицемерните посредници от политическата класа, а местата направо са заети от парламентарните групи на големите компании, от самите обръчи от фирми. Техните квоти са равни на техния принос за държавния бюджет. За този парламент ние, консуматорите, гласуваме всекидневно. (…) Избирателните урни са касите на супермаркетите. (…) като цяло демокрацията е гарантирана от постоянна обратна връзка с консуматора гласоподавател.”

Книгата със сигурност би трябвало да е много интересна и полезна за всички изброени на гърба. Но след като я прочетох, аз категорично твърдя, че тя е необходима за всеки просветен човек! Защо – с едно изречение:

„Консумативното общество” е книга, след която просто ще знаете как е станало, става и ще става човешкото осъществяване. И никак няма да ви е сложно да си обяснявате защо точно така нещо е ставало, става или ще става в човешката практика.

Като прочетете книгата ще си отговорите на въпроса „Коя е универсалната цел на живота”, често задаван по различни поводи в различни писания.
Ще разберете:
– Как Елизабет І е създала консумативното общество.
– Защо са се появили sumptuary laws. (закони, ограничаващи консумацията)
– Може ли алчността да доведе до просперитет на нацията?
– Какво са стилове на живот (класифицируеми системи от практики), кои професии къде са класирани в тях; коя прослойка на какво обръща внимание в живота, какво е спорта в тях и кои вярват повече в задгробния живот. Изключително богатите към какво аспирират, какво купуват?
– Кой е казал „Консумирам, следователно съществувам”.
– Ще прочетете за „Матрицата” на братя Уашовски и какво общо има тя със социологията на консумизма.
– Че човешкото щастие се балансира с нещастието.
– За „2 в 1” на консумацията – на тялото и на социалната идентичност.
– Просто по хрумване ли си купуваме стоки или те са част от смисловия инвентар, с който ние произвеждаме нашата идентичност (социална).
– Коя е силата, която впряга всичките ни подръчни сили („значимости”) за утвърждаването ни.
– Какво общо има психоанализата с това дали можем да опознаем себе си и изкуството в началото на ХХ в.
– Защо ни е толкова важна идентичността?
– Кои реклами днес са ефективни?
– Живеене или съществуване – кое е по-важно? Има ли хора извън човешката кондиция?
– Медиите, жълтата преса, алкохола, тревата… леката ви кола… високомерие, суетност, идолопоклонничество, самохвалство… оказва се, че всичко това (и още много) има сиджимка през идентичността към консумизма.
– Има ли си човек различни лайфстайл за делник и празник, за дните на седмицата, за в къщи и навън?
– Какво ще рече „социално конструиран свят”?
– Преди да продадеш някой силно персонализиран за теб предмет трябва ли да го държиш поне година в мазето за „охлаждане”?
– За халата на Дидро.
– Смисълът на битието и опасно ли е безсмъртието за цивилизацията?
– А знаете ли какво точно означава commerce и защо търговията е наречена така?

Всичко това (и още доста!) го има в книгата. А аз го написах, защото много ми се иска да ви събудя интереса.

Какво ще научите за свободен пазар, либерална демокрация, макдоналдизирането на света, теорията на пазаруването, автомобилните култури, сексът и градът, изобщо няма да подсказвам.
За социологията на консумативното общество в България (от Възраждането до наши дни!) също, за да не наруша удоволствието от четенето.
Но ви уверявам, че колкото и да сте чели разни неща по въпроса, ще ви светне в главата от тази концентрирана и майсторски поднесена информация!

Препоръчвам ви този сериозен философски труд, илюстриран с много примери „пред очите ни” та всеки да го разбере. Нищо, че авторът го нарича „един кратък увод към чакащата да бъде написана социология на консумативното общество в България“

Допълнение. Пропуснал съм нещо много съществено:
Тази книга ще ви прочисти от мисловни стереотипи и щампи, приети заради масовата им употреба и привидна логичност без проверка от личния разум.

___________________________
На ухото: за книгата сигурно ще ви напомням от време на време – доста теми за „Раздумка” има в нея… 😉

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Коментари

  • Меми  On 3 август, 2010 at 00:17

    Графе, благородно завиждам за това, че веднага сте имали време за прочит и за ентусиазма… Но съвсем пък нищичко не обяснявате за това коя прослойка вярва повече в задгробния живот (не се подигравам!) и за халата на Дидро (е, тук малко…:)
    Поздрави и благодарности!

  • Графът  On 3 август, 2010 at 01:02

    Умишлено, Меми, не обяснявам.
    Наистина ми се иска повече хора да прочетат тази книга, затова не разказвам пикантериите… 🙂
    Но за тези неща със сигурност ще стане въпрос в бъдещи писания, живот и здраве. 😉
    За ентусиазъм не може да става въпрос – просто имам време и книгата ме увлече.
    Поздрави!

  • Муниконтин  On 3 август, 2010 at 01:42

    Зариби ме! 😀 Ще я прочета 😉 Въпреки, че не си падам по философска литература през лятото! 😀

  • presly  On 25 септември, 2010 at 04:07

    Ето и моя текст:
    http://goruna.blogspot.com/2010/09/blog-post_25.html
    🙂

Trackbacks

  • By Инвестиция « Графът on 16 август, 2010 at 12:31

    […] докато четях „Консумативното общество”  се сетих за веселата приказка за двамата шопи, […]

  • By Имам ли блог? « Блог на Zelenkroki on 31 август, 2010 at 06:02

    […] посланието и рецензията на Графа, след написаното и преди това аргументирано от Светла […]

Вашият коментар