Ценности с дата

«Ценностите са фундаментално понятие, обозначаващо познавателната струк­тура, която осигурява критериите за избор измежду алтернативни по­ведения. Става дума за това, което ориентира избирателността на човешкото поведение и човешката  активност в социална среда.” /Доц. Марин Паунов, доктор по икономика/

И тъй, избор – грешка, избор – грешка, лека-полека хората още в прастари времена си нагласили „кодекс”, който да предпазва идните от повтаряне на грешките. Ей това поведение върши работа, ей това e нефелно. Животът да върви напред, с други думи, да не започва все отначало.
А каква система за утвърждаване на ценностите създали – нямам думи от възхищение:

Поговорки!

„Както думат хората …” и щрак – няма мърдане, не ти го казвам аз или филанкишията, а хората! Щом върви приказката година след година, значи е вярна, няма да грешат всички, я!

Хубаво, ама трупали се поговорките, вървял животът напред, вървял, и ей го – стигнал до нашето време. Включително с наша помощ, разбира се.
И я нагласихме така, че „повечето от стойностните неща, които човек може да направи за себе си и отчасти за другите, не носят максимални печалби на големите фирми-производители и на медиите, нито подхранват наполеоновското его на „величията” от всяка една разновидност!”, както прочетох някъде из нета.

И кой мислите е отстъпил в тоя конфликт? Въоръженият с поговорки народ?

На ценностите вече трябва да поглежда човек датата на годност…

Не че поговорките са забранени или забравени, ръсим си ги с умни физиономии (мъдростта на вековете!) от време на време. И се правим, че още са валидни.
Като тази, например:

„Скъпи на триците* – евтини на брашното“

Нали знаете в какви случаи се казва и с каква цел?

Знаете, ама на тази поговорка вече е изтекъл ценностният срок, мили мои гости. И от доста време е с обърнато ценностно послание, добре се вижда:

Трици – брашно.

Кое тачим повече днес?
Аха, веднага забравихте за поговорката.
Триците, разбира се, те са десетократно по-скъпи от брашното. Има ги даже вносни (тихо, да не чуят дедите ни, че ще се обърнат в гробовете!) над 4 лв. четвъртинка кило!

Сетила се е някоя фирма-производителка, че ако намери начин да научи хората да ядат трици вместо животните, печалбите им ще … ехее! Сродните фирми подскокнали „гениално!” – и ни научиха. Не всички ни още, но скоро и това ще стане – „не се храниш здравословно” е едно от най-сериозните нарушения на съвременните ценности. 🙂

Или ако осъвременим известната кралица с пастите „като нямате хляб, яжте трици!”.

Все пак – „островчета” като това

http://www.btv.bg/news/bulgaria/obshtestvo/story/58478114-Kardzhaliysko_selo_s_naymnogo_vodenitsi.html

сигурно ще останат. „За мая”, както казват хората. 🙂

Не може да изчезне без следа нещо, за което още се песни пеят!

http://www.youtube.com/watch?v=rz-Vv6WOkMQ

Че то, истинският хляб се прави от добре пресято брашно.

Ще зобаме трици, ще зобаме, па най-накрая ще си спомним за забравения хляб-душичка…**

____________________________

* Трици – отпадъкът, който остава след пресяване на брашното. В миналото с тях хранели домашните животни.

** Дано не си останем само със спомена, че в зърненото производство има още нещо, което може да се вреди – плява… 😀

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

  • By Ценности с дата | Bulgarian Blog on 13 февруари, 2011 at 16:41

    […] «Ценностите са фундаментално понятие, обозначаващо познавателната струк­тура, която осигурява критериите за избор измежду […] Прочетете повече -> WordPress.com Top Posts […]

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: