Приказка за скъсаното билетче

– Дядо, кога ще разкажеш приказката – пита Васко.
– Не ти ли е минало времето за приказки? – казвам аз – И коя приказка имаш предвид?
– На човек никога не му минава времето за приказки. – поучава ме той – Тая, за която споменава mislidumi в коментара си.
– Тя само ми прави комплимент, нищо конкретно не визира.
– Комплимент, комплимент, ама ти я разкажи – хитро се подсмихва той.

На внук като моя скършва ли се хатъра? Започвам да разказвам.

В ония далечни времена, когато дядо ти беше „бродягата”, едно лято свирехме в летния ресторант-градина в центъра на Княжево. Баба ти – която тогава не баба, ами и майка още не беше 🙂 – идваше вечер да се виждаме, че бяхме студенти и нямаше време денем за срещи.

– Стига бе, – смее се Васко – студенти да нямат време за срещи!
– Ти не съди без да знаеш! – скарвам му се аз – Ако беше тогава студент в Консерваторията или ХТИ щях да те питам какви ще ги говориш! Знаеш ли колко часа трябва дневно да се упражнява инструмента или какво е това „съпромат”?

Една вечер късно, както обикновено, се прибирахме с трамвая*. Вагонът беше празен – само ние и още някакъв пътник. Седнахме и си забъбрихме сладко. По едно време пътникът стана, дойде при нас и попита:
„Извинете, имате ли билетче да ми продадете?”
„Да,” – отговорих аз – „заповядайте.”
Бръкнах в джоба си, извадих един билет и му го подадох. Не исках да взема стотинките (бяха абсолютна дреболия тогава), но той ми ги даде настоятелно и се върна към местото си.
Ние с баба ти си продължихме разговора. След малко човекът дойде отново, хвърли билетчето в скута ми и просъска злобно:
„Ето Ви го, пак да го продадете!”
Погледнах изумен и видях, че съм сгрешил – дал съм единия от нашите билети!
„Извинете” – сконфузено казах аз – „сгрешил съм! Момент, сега ще Ви дам нов билет.”
Той, обаче, се врътна демонстративно и отиде в края на вагона.
Спогледахме се притеснено с Митя. Поисках да отида при него, но тя ме спря.
„Продупчи билет” – каза – „ако се качи контрола ще го дадем за него.”
Така и направихме. А сгрешеното билетче закъсах до половина и го сложих в джоба си.

– Защо? – попита Васко.
– За да ми напомня случая и да бъда по-внимателен. А и като собствена обица на ухото – не бързай да мислиш лошо за човека! Доста години минаха преди да го изхвърля…
– Е, видя ли, че имаш приказка? – каза Васко – Ха напиши я сега!

И аз я написах. 🙂

__________
* Може би ще ви е любопитно да видите за какъв трамвай става дума. Ето 2 снимки, които намерих в нета:

трамвай 5 мотрисата

mluizahotbulev

ремаркето

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Коментари

  • Димана  On 13 май, 2009 at 11:01

    Благодаря за приказката! Всеки малък, голям и още по-голям има нужда от приказки и особено от поуките им :)))

  • mislidumi  On 13 май, 2009 at 11:52

    🙂 Ех, Графе, сега виждам, че хрумването в онзи коментар с билетчето никак не е било случайно. Тя тази история си е искала да я разкажете. И то как! Изпращам Ви няколко весели облака, които може и да са бирена пяна, току виж и от тях изникнала някоя приказка.

  • Графът  On 13 май, 2009 at 12:08

    Благодаря Ви за добрите думи, Димана!

    mislidumi, аз не съм Братя Грим! 😀

  • Муниконтин  On 13 май, 2009 at 13:27

    Да бее! Не си! 😀 Ти ли не си… 😉

  • morrt  On 13 май, 2009 at 15:29

    „Сичко ши си кажиш, Гриме!“
    Прекрасно разказано, благодаря!

  • Ivet  On 14 май, 2009 at 05:50

    „На човек никога не му минава времето за приказки.“ – хубаво и вярно, само дето понякога го забравяме! :)А как хубаво само разказваш, с непърпение очаквам следващата приказка!:)

  • mikiblue  On 14 май, 2009 at 08:50

    искам още приказки, пък! 🙂

  • Муниконтин  On 14 май, 2009 at 13:25

    И аз! И аз! 😀

  • deni4ero  On 14 май, 2009 at 15:13

    Графе, чини ми се, таралеж си вкарахте с тия приказки … пууу, тез женоря … приказки ли, приказки … нема да седнат една каделя да изпредат, една софра да сложат, пък тогаз приказки … 😀

  • Графът  On 14 май, 2009 at 18:51

    deni4ero, може и да си права.
    Ама нали съм мека душа и не мога да отказвам на жени… 😀

  • deni4ero  On 14 май, 2009 at 23:02

    тогава и аз да се включа – о-ще! О-ще! О-ще!

  • deni4ero  On 14 май, 2009 at 23:06

    Вашият живот, Графе, е цяла приказка. А най-хубавото е, че не само сте си взели поука, ами и я споделяте, защото не знаете на кого точно в този момент няма да му дойде като отговор 🙂

  • Mari-ana  On 15 май, 2009 at 09:43

    И аз се включвам в хора на женорята. 😛
    О-ще! О-ще! О-ще! 😀

  • Графът  On 15 май, 2009 at 10:18

    Е, хубаво де, сигурно ще има още! Ама нали знаете, бързата работа срам за майстора… 😀

  • Uzi  On 15 май, 2009 at 10:50

    Неее – бързата работа, сам пада в него.

    😀

  • astilar  On 15 май, 2009 at 21:08

    Не сте братя Грим, Графе. 😀
    А кой сте – Ханс, Криситиян или Андерсен? 😆
    Поздрави!

  • Графът  On 15 май, 2009 at 21:17

    Васконти трябва да съм, astilar, само Васконти. Даже Каралийчев не съм – къде ще се бутам между големите… 😀

  • astilar  On 15 май, 2009 at 22:26

    Vas raconte… и да си стиснем ръцете. 😀

  • Графът  On 16 май, 2009 at 00:24

    Прието! >Handshake<

  • Val  On 18 май, 2009 at 22:38

    Графе, казаната дума била хвърлен камък.
    А помислената лоша мисъл що ли е?

  • Графът  On 19 май, 2009 at 00:01

    Камък в душата на който я е помислил, Val!

  • deni4ero  On 19 май, 2009 at 00:28

    Вал и Вие, Графе, направо ме размазахте с въпроса и отговора! Много, много на място!

  • Графът  On 19 май, 2009 at 12:40

    Bain, не ми беше дошло на ума, че това ще е урок и за него. Да се надяваме, че рано или късно е получил урока си… 🙂

  • Bain  On 19 май, 2009 at 12:07

    Много приятна за четене история. Извода – не продавай билетчета :p . Но впрочем, края на историята беше най-добрия възможен. Жалко, че не се е качил контрольор. Щеше да научи онзи младеж да не съди прибързано.

Вашият коментар

