Допълнение към „Детски права”

Моят есперантски приятел Reza от Иран изпълни обещанието си. Напомням: става дума за издаден от иранският институт по стандартизация CD предназначен за малки деца с полезна за тях информация и разпространяван безплатно. Историйката на Reza събуди любопитството ни (вкл.и моето) и възникнаха доста въпроси.

Дали важи за момченца и момиченца отговорът е ясен според мен – детето на Reza е момиченце на 4 годинки.
Кой издава диска и как се разпространява също предварително изяснихме.
Остана да разберем какви 10 права е научило от диска детето. Ето буквален превод на имейла на Reza:

Ето опростени 10 основни права на децата, които моята дъщеричка наизусти:
1 – Всички деца са важни и имат права
2 – Аз имам право на индентификация (в смисъл като личност)
3 – Аз имам право да живея с моите татко и майка
4 – Никой няма право да ми се подиграва (в смисъл унижава) или да ме бие
5 – Аз имам право да имам добър живот (условия)
6 – Когато се чувствам зле аз имам право да моля помощ от другите
7 – Аз имам право да изразя своето мнение при условие, че моето изразяване не пречи на другите
8 – Аз имам право да играя и се забавлявам
9 – Аз имам право да уча много, например за приятелството и взаимното уважение
10 – Аз имам право да живея без какъвто и да е страх

Това са всъщност опростените 10 члена на Декларацията за правата на детето от 1959  и е добър пример как могат да се доведат сериозни неща и до най-малките.

Потърсих в нета дали има нещо подобно за нашите деца. Издания не открих. Единствено преработено като информация за децата видях в сайта на Държавна агенция за закрила на детето. Доста е дълго за да го копирам. Започва така:
Национално законодателство
В нашата страна за дете се приема всеки човек на възраст под 18 години. Ако си под 18 следващите редове ще ти бъда полезни! Ако си по- голям разкажи на по- малките от теб!

а завършва:
В случай на нарушаване на твоите права Ние трябва да знаем. Потърси правата си, сподели с нас, за да направим най-доброто за твоята закрила.

Не е зле направено (говори се и за задължения!), но е за по-големи, а и не знам в този сайт колко деца са влезли за да го прочетат? Би трябвало да се потърси форма по подобие на иранската за да стигне до децата (и до родителите им 😉 ).

Имате ли информация да е направено нещо по въпроса?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Коментари

  • Муниконтин  On 28 януари, 2009 at 13:37

    Не! Не съм чувала подобно нещо, а силно се интересувам от това! Това ми е работата и хобито 😉
    Виждала съм ги, но изобщо не стават за детска консумация, а за по-големи деца са скучни и никой пубер няма да ги прочете със сигурност!

  • вили  On 28 януари, 2009 at 23:29

    Не 😦 и мисля, че няма.

  • Николай  On 3 февруари, 2009 at 17:15

    http://unicef.bg/page.php?key=children
    УНИЦЕФ са страхотна организация, много активна, вкл. у нас. В много училища има клубове, познавам деца, които се занимават тези неща, правят филми за правата и т.н. ДАЗД… трудно работят. Разчитат на УНИЦЕФ и НПО-та, които са доста читави, между другото. Ако някой иска материали, може да звънне в УНИЦЕФ България.

Вашият коментар

