Гатанка

Тестът в блога на svetlina (http://svetlina.wordpress.com/2008/09/18/exam/) (и моята шеговита заплаха 🙂 )ми подсказа идея за експеримент. Не съм срещал подобен до сега, а ми се струва, че резултатите могат да са много интересни. А може би и за вас ще е интересно?

Гатанката-експеримент е следната:

Представям ви думи на есперанто, от вас се иска да ги преведете на български. Понеже не зная как да го направя като онзи тест – да има резултати – ще го направя по своему. В коментар ще ви дам истинските значения на думите (моля, не ги гледайте предварително, няма да е интересно!).
Молбата ми е в коментар да ми пишете колко думи сте отгатнали правилно. Току-виж се оказало, че знаете есперанто. 🙂
И така:
Глаголи: 1.skribi 2.legi 3.pensi 4.dormi 5.danki 6.veni 7.kanti 8.peti 9.deziri 10.fermi
Други: 1.kapo 2.litero 3.revo 4.domo 5.lernejo 6.granda 7.bela 8.juna 9.reala 10.kara

Забележка: за улеснение – латинските букви се четат точно, както при транскрипция на кирилица (j=й).

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Коментари

  • Графът  On 20 септември, 2008 at 19:16

    Отговори:
    Глаголи: 1.пиша 2.чета 3.мисля 4.спя 5.благодаря 6.идвам 7.пея 8.моля 9.желая 10.затварям
    Други: 1.глава 2.буква 3.мечта 4.дом 5.училище 6.голям 7.хубав 8.млад 9.реален, действителен 10.драг, мил

  • vilford  On 20 септември, 2008 at 21:07

    Глаголи: 1.(това го видях) 2.чета/или нещо свързано с закони 3.рисувам/чертая 4.спя 5.благодаря 6.идвам, дойдa 7.пея 8.ям/опитвам 9.желая, искам 10.доказвам/твърдя
    Други: 1.шапка/ръководител 2.буква 3.нещо кръгло, но не измислих какво 4.дом/домашен/уют 5.наука 6.голям/старши 7.хубав, красив 8.млад 9.истина/същност 10.червен/хубав

  • Графът  On 20 септември, 2008 at 21:53

    Много добър резултат, vilford! Показва, че в контекст ще се справите със смисъла на текст. Vi komprenas min? 😀

  • vilford  On 20 септември, 2008 at 22:13

    Разбирам ви, Графе, но ако ви обясня по какви странни (и смешни) асоциации съм написала преводите си, тутакси ще ми понижите оценката. 😉

  • Графът  On 20 септември, 2008 at 22:37

    Напротив, vilford! Защото задачата на есперанто според мен е не знанието, а разбирането.
    Езикова култура, езикови картини, езиково съвършенство, езиково познание – всичко това не може да стане лесно, с малко усилия. И за него си има живи езици. Докато помагалото за превъзмогване езиковите трудности при комуникацията на хората трябва да бъде лесно и непретенциозно.

  • deni4ero  On 20 септември, 2008 at 23:40

    пиша, чета, мисля, спя, благодаря, идвам, пея … желая, затварям
    буква, голям, красива, скъп/а( за човек, мил, драг)

  • Муниконтин  On 21 септември, 2008 at 02:00

    Честно се пробвам 😀 Още не съм прочела коментарите даже!
    пиша, чета, мисля,спя, благодаря, идвам, пея,? нещо свързано със съжеление?,желая, затварям
    глава, буква, мечта, дом, ?нещо с учене?,голям, хубав, млад,истински,скъп (обичан)
    Колко точки ми даваш? 😉 😀
    Есперанто, както знаеш, не съм учила! 😀

  • Svetlina  On 21 септември, 2008 at 08:48

    Аз вече видях коментарите, обаче искам още думички за познаване
    Графе, тук можеш да си правиш анкети ( http://quizfarm.com/ ), обаче отговорите може да са само степени на нещо. Има и разни пол сайтове, примерно http://www.vizu.com/index.html – в този специално можете да направите анкета с колкото си искате алтернативни отговори. Разликите са, че в първия сайт вие определяте някаква характеристична оценка на изпитвания ( 😉 ), а пък във втория просто правите статистика на различните отговори на един въпрос.

    ПП: терасата не е моя. На всички е 🙂

  • Графът  On 21 септември, 2008 at 11:50

    Благодаря, Svetlina, записвам си тези адреси.
    В случая, обаче, моята цел е не да изпитвам вашата съобразителност, а да покажа, че есперанто е наистина лесно достъпен без особени усилия не само с добре направената си граматика.
    Между другото, тези 20 думи стават на 3-цифрено число, но затова в следващата публикация, която сега пиша.

  • kenkal  On 21 септември, 2008 at 13:28

    Пробвах се. Резултатите ми не са много добри, но ги споделям:
    глаголи: 1-пиша 🙂 2-говоря; 3-пея; 4-вървя; 5-благодаря 🙂 6-виждам; 7-давам; 8-държа; 9-внимавам; 10-чета;
    Само 2 от 10 – какво да се прави (верни са само №1 и 5).
    други: 1-шапка (близо съм била); 2-литература/книга (то пък било буква); 3-???; 4-дом/къща 😀 5-пари; 6-голям; 7-хубав/хубост; 8-млад/младост; 9-истина (не съм ли близо до реален?); 10-мил/милост;
    С тези, които са близо до значението, приемам, че имам 8 верни отговора. От тях абсолютно точни са ми само №4,6,7,8 и10. Все е нещо 🙂

  • æren  On 21 септември, 2008 at 15:28

    Аз не мога да играя =/ По-миналото лято изкарах един имейл-курс по есперанто и май само една-две думи ме затрудниха. Жалко…

  • deni4ero  On 21 септември, 2008 at 16:00

    ама, аерен, ти си полиглот, на тебе и на есперантистите трябва да ви е забранено да играете такъв тип игра, като нещо от сорта – кока-кола обявявя награда от игра плюшен мечок, но работниците в кока-кола нямат право да играят. Та и ти така – тъй като си вътрешен с езиците 😀 😀

  • Графът  On 21 септември, 2008 at 18:30

    Както гледам, готови сте за следващата задача! 😉
    Получавате я. 😀
    æren, Вие ще сте ми помощник. Приятно съм изненадан!

  • astilar  On 23 септември, 2008 at 16:14

    От глаголите не успях да преведа legi и peti. Останалите преведох с помощта на познанията си по латински (вече доста избледнели 🙂 ), френски и италиански.
    От други: съм превела вярно една или две думи 🙂

Вашият коментар

