Песните на майка ми

В най-ранните си спомени не виждам майка ми да ми разказва приказка. Приказките тя четеше от “сериозни” книги – многотомните „Приказки от цял свят“ на Николай Райнов (30 тома ако се не лъжа; бяха с твърди корици и заемаха доста място в библиотеката), приказките на Ангел Каралийчев. Може би това е причината и за традицията в нашето семейство хлапетиите още невръстни да се научават да четат – щом приказките ги четат от книги, най-добре е да можеш сам да си четеш колкото си искаш!🙂

Не разказваше майка ми, но пееше.
Пееше не само целенасочено, ами кажи-речи по цял ден – докато готви, шие или се занимава с някаква друга работа. Знаеше огромно количество детски песни. Кога ги е научила никога не разбрах. Може би още в училище – тя беше завършила педагогическа гимназия.

Да се разказва как някой пеел е неблагодарна работа. Все пак става дума за песни, друго е да се чуят.

Ще чуете мама Ваня!

Имаме уникален запис върху касета за касетофон. Защо уникален ще разберете след малко.
Бях ù нагласил в стаята ù един радиокасетофон Национал да си слуша радио. Той имаше доста добър вграден микрофон и веднъж, като я слушах как пак си тананика нещо, реших да я запишем. Но работата се оказа не толкова лесна – когато ти седне някой отпред с джаджа в ръка и ти каже “Пей!” и по-млади блокират, а тя беше превалила 80-те. А и не ставаше въпрос за две-три песни. Тогава реших да ù покажа как се пуска и спира запис и да я оставя сама да записва. Мислех си, че после все ще извадя нещо читаво.
Резултат: касета с повече от 60 песни и собственоръчен списък! (Между другото, това е само част от репертоара ù. Най-малкото още толкова знаеше, но ги „позабравила“, както каза тогава тя.) Запазил съм я цялата без да пипам нищо. Приспособих нещо за да я вкарам в РС-то и ви записах 12 от песните за да чуете и вие. Надявам се да добиете представа как пееше на млади години щом така се справя на 84, а също за песните и защо толкова обичахме да ни пее.
Дефектите не са от нейния запис, а от моето презаписване.🙂 На първия линк са избраните 12, а на втория – 50 песни.

http://www.box.net/shared/oustoq3cdj

https://app.box.com/embed_widget/s/roktp1qjtxxhqrqqlqer?view=list&sort=name&direction=ASC&theme=blue

Мили майки, пеете ли на малчуганите си? Не, нямате нужда от музикален слух и глас на певица! Единственото, което трябва да направите е да научите песнички – тези на майка ми, напр. За вашето дете вие ще сте певица № 1 в света!
Опитайте! Научете някоя от песничките, запейте я “между другото” докато правите нещо, а детето ви играе около вас. Ще видите ефекта!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Коментари

  • kenkal  On 8 юни, 2008 at 16:05

    Аз не успях да ги отворя. За сега.
    Обаче напълно се съгласявам с теб относно това, че на децата трябва да се пее. Както и приказки да се разказват или четат. Който не е слушал в детството си песни и приказки, много е изгубил. Познавам такива хора – не им е хубаво. Липсва им усет за народната мъдрост и красота в простичките слова и простичката музика.

  • astilar  On 8 юни, 2008 at 16:23

    Пея, пея и даже танцувам.🙂 Вече и Кремена пее сама. Много искам да я запиша, но трябва да стане тайно.🙂
    Към линка ще отида след малко, за да не събудя детето сега.🙂

  • deni4ero  On 8 юни, 2008 at 16:39

    аз ги свалих песните на мама Ваня, но нямах възможност да ги чуя. Иначе и аз пея и танцувам и докато се смеехме, че Деничето ни имитира как танцуваме, от известно време я чувам ка ксе опитва и да пее🙂 Сериозно, не, щото мойто гардже е най-рошаво.

  • Графът  On 8 юни, 2008 at 17:46

    Дано да можете да ги чуете, че то да качиш музика се оказа един от най-сложните проблеми. Все още продължавам да търся най-лесния начин – и за мен и за вас. При мен как да е, ама при Муниконтин без песни за никъде!🙂

  • вили  On 8 юни, 2008 at 19:28

    И аз не успях да ги отворя. Пак ще пробвам. И песните и приказките са много важни за възпитанието на нашите съкровища. Вярно е, за всяко детенце мама е най-великата певица.А тези песни на мама Ваня съм сигурна, че са безценни на само за Вас, но дори за някои изследователи на българското народно творчество.

  • вили  On 8 юни, 2008 at 19:29

    Грешка- безценни не само за вас….

  • mislidumi  On 9 юни, 2008 at 10:56

    Може би този линк ще Вие е полезен:
    http://boomp3.com/

    Там може да качвате музикални файлове (mp3). След като се регистрирате, може да качвате файлове. След това получавате код, който може да копирате и да поставите в публикацията в блога си. Пробвах – работи.

  • Графът  On 9 юни, 2008 at 12:56

    Благодаря, , веднага ще го видя.
    вили, сега опитах и аз и даде грешка, а вчера отваряше!😦
    Ще видя предложението на mislidumi и може да ги променя.

    Пуснах ги и по този начин – на принципа проба-грешка.🙂

  • deni4ero  On 9 юни, 2008 at 15:33

    аз чух малка част от ях, нямах възможност за повече и съм изненадана от силния глас на 80-на жена🙂 Поздравления, Графе, имате страхотна майка🙂

  • Графът  On 9 юни, 2008 at 19:30

    deni4ero, имах, за съжаление – тя почина 1996 г. Бог да я прости, мир на праха ù!

  • mislidumi  On 9 юни, 2008 at 20:05

    Графе, отново съкровище!
    Прекрасно и толкова човешко. Направо звезди ми се изсипаха на главата и ми е сега едно радостно.🙂 Дамбара-думба-дей!

    (Последният вариант на записа е идеален, другите не работят.)

  • Графът  On 9 юни, 2008 at 20:59

    mislidumi, в интерес на истината и на мен ми става весело всеки път като ги чуя.🙂 Особено като си я преставям с какъв хъс ги пееше всеки път!🙂 Затова всички деца, които са расли около нея, обичаха много да им пее.

  • kenkal  On 9 юни, 2008 at 21:24

    страхотни се

  • kenkal  On 9 юни, 2008 at 21:25

    Пардон – страхотни са песните на майка ти! И съдържателни, и ритмични…

  • deni4ero  On 9 юни, 2008 at 22:07

    съжалявам, Графе, това е голяма загуба, каквото и да си говорим …

  • вили  On 9 юни, 2008 at 22:25

    Графе, успях. Прослушах ги всичките и те наистина са едно безценно богатство!

  • Графът  On 9 юни, 2008 at 22:52

    Най-после улучих начин! Щом ви харесват, ще подбера още някои и ще ви ги пусна – може да ви помогнат да си обогатите домашния репертоар.🙂
    А спешно ще науча и Муниконтин за да може да пуска песни на смехоранчетата.

  • Муниконтин  On 10 юни, 2008 at 00:30

    🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 ! Това е!!!!!!!!!

  • Жени  On 20 септември, 2008 at 10:23

    От много време се каня да коментирам при Вас, ама все имам чувството, че думите ми не стигат…

    Песните на майка Ви вече няколко пъти ме просълзяват… Топлина и спокойствие- само така мога да опиша чувството…
    Голяма част от тях и на мен са ги пели… и ми става още по-мило😉
    Благодаря за споделеното🙂

  • Графът  On 20 септември, 2008 at 13:10

    Жени, Вашите коментари само могат да ме радват! Пишете спокойно.

  • NelPet  On 1 февруари, 2010 at 22:38

    Fantastichno!!!
    Bravo.
    Vie imate bogatstvo v razete si.

  • Графът  On 1 февруари, 2010 at 23:04

    Наистина е така, NelPet!
    И съм радостен, че успях да го запазя.

  • petkovagergana  On 1 ноември, 2013 at 22:22

    Пуснах на дъщеря ми гласът от записите и тя стоя мирна почти през цялото време. Много се впечатли, че всяко дете си има звездичка:) и каза “ много сладка бабка“. Сега, на лягане пак иска да я слуша! Даже не поиска от моите песни, явно това е много различно:)
    Едно Вселенско Благодаря!

    • Графът  On 2 ноември, 2013 at 02:06

      Много, много се радвам!
      Тези песни майка ми е пяла на десетки деца и се радвам, че продължава да ги пее!

Trackbacks

  • By Такива ми ти работи « Графът on 19 февруари, 2009 at 11:31

    […] цяла разсъблича, ту наново я облича. според първата от песничките на майка ми. Разсъблича той, а ние ще плащаме парсата. Като ти […]

Вашият коментар

