Още за “ти”

По повод темата на Бу “Хей, ти! Защо не говориш на ‘Вие’?” http://missby.wordpress.com/2008/03/04/you/

Разговорът (и агресивната практика, особено сред младите) за изваждане от употреба на учтивата форма е всъщност част от по-важен разговор: за опростяване на езика.
Разбира се, никой не го мотивира по този начин, но всъщност си е точно така:
Преди “новата” тенденция, “ти” имаше няколко нюанса според контекста:
– съвсем близък и напълно познат човек (роднини, стари приятели и познати, близки съседи);
– начален израз на признаване на близост (“искаш ли да си говорим на “ти””);
– грубо изразяване на презрение – когато насрещният не е в горните категории (“не сме изяли торба сол заедно, че да ми говориш на “ти”” – обърнете внимание, народът не поставя въпроса за заслуга, а за опознаване!).
Те са толкова оформени, че и без контекст си носят съдържанието. Например, ако напиша на Бу “Искаш ли да се срещнем днес в 10” надали някой ще си помисли, че не се познаваме – за всички ще е ясно, че сме близки познати.
“Вие” от своя страна изразява уважение към насрещния. Когато е непознат – нашата добронамереност, декларация, че подхождаме като към достоен човек а приори (до доказване на противното!🙂 ).
Всички тези нюанси ще изчезнат от езика. И подготовката е доста напреднала, както виждам – официално “вие” вместо “Вие”?!? Може би, защото тия от “Вие” са все с бодигардове, та вървят комплект?🙂 Или защото е много трудно да съобразиш кога да е главна и кога малка буква…
Изобщо всички подобни тенденции са в посока да се спестят усилията да се изучи граматиката. Даже от тези, които професионално трябва да я знаят. Това издава моята неграмотност? Да се премахне!
И лека-полека към “А? Ами! Хе-хе! Гул!”. И всички стават с перфектна грамотност. Впрочем този термин в не толкова далечното бъдеще, когато всички ще пишат на компютри, също ще загуби смисъл. Четирите възклицания ще бъдат напълно достатъчни – останалото с картинки от компютъра. За пряк разговор ли? Ами ако все още има чудаци да разговарят нали имат ръце…🙂
Уважаеми събеседници в темата, да не вземете да се обидите от думите ми! Нито за миг не съм си помислял, че някой от вас е съзнателен деятел в посока на опростяване на езика!
Казаното по-горе не се отнася за присъстващите – в този случай съвсем буквално и сериозно го казвам.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Коментари

  • Бу  On 5 март, 2008 at 13:25

    Пфу, дано грешиш. Нормално е езикът да се развива и да търпи промени, но чак такива промени определено не са за добро, мисля аз поне.

  • Бу  On 5 март, 2008 at 13:26

    Забелязва се преднамереното „Ти“, надявам се😀
    Че не сварих да го напиша това, ръцете ми са по-бавни от мисълта (щеше да е неудобно да е обратното).

  • vladi57  On 5 март, 2008 at 13:58

    Има много начини да засвидетестваш уважение. „Вие“ е само един от тях. Аз лично във всички блогове, които посещавам говоря на „ти“, а посещавам блоговете защото уважавам собствениците им… Да не говорим и за другото – лесно можеш да напсуваш някого и на „Вие“ – нали?!

    Тук дори не трябва да става дума за опростяване на езика, а просто граматична форма. А ти-то е просто начин да се свалят бариерите от предрасъдъци…

  • Муниконтин  On 5 март, 2008 at 14:01

    Страшното е, че не греши! ( Това е към Бу) А още по-страшното е, че неграмотното писане и изговаряне ни облъчва от всеки вестникарски , и не само, ред и от всяка tv емисия!

  • Графът  On 5 март, 2008 at 18:57

    И на мен ми се иска да греша. Няма спор, че всеки език се развива и осъвременява. Но богатството му се определя от възможността да се предават повече нюанси.

  • Четох, четох и нищо не разбрах. Много сложно е всичко това…

  • batpep  On 6 март, 2008 at 10:23

    гепи, ман! куул! йе!

  • лакомчо  On 6 март, 2008 at 11:03

    Какво точно не разбрахте, г-н Апостолов? Ще се опитам да Ви обясня: идеше ми с оглед на Вашата констатация да Ви запитам: „Е кво не разбра, бе, Апостоле?“, но тъй като сте значително по-възрастен от мен и въобще не Ви познавам, в този блог съм на гости и толкова спонтанност не е уместна, Ви питам: „Какво точно не разбрахте, г-н Апостолов?“. Капиш?

  • Сега ми стана ясно. Много сложен беше изказа на поста ви. Затова по едно време загубих нишката. Сега вече всичко е ясно.

    Разбирам ви и съм напълно съгласен с вас. Този, който започва веднага да фамилиарничи, се дисквалифицира сам още в самото начало. Лошото (за него) е, че той е така НЕсложен, че избощо не може да проумее това.

  • vladi57  On 12 март, 2008 at 14:33

    Изпаднах в деликатна ситуация…

    Уважаеми Графе, както вече изразих мнение по повод учтивостта, обстоятелството, че Ви „говоря“ на ти в блога изобщо не означава дисреспект – напротив, с дълбочината на мислите си, с логиката и мъдростта си спечелихте моето огромно уважение. В същото време, избраната от мен форма „ти“ ме освобождава словесно да изразя по-лесно себе си. От тази гледна точка, ако това не Ви обижда, бих бил благодарен ако се съгласите нашата комуникация да продължи на „ти“!

  • Графът  On 12 март, 2008 at 17:22

    Драги vladi57, не се притеснявайте – аз точно така го приемам. Добре разбирам кога “ти” е “ти”.😉
    Разбира се, че можете да ми пишете на “ти”. Откровено казано, аз пък често имам притеснения за обратното – като ми пишат съвсем нормално на “ти” и аз изведнъж се тръсна с “Вие”, че и този прякор, какво ли си мислят?
    С една дума – тук на който както му е удобно. Нюансите – от контекста.

Вашият коментар

