Циганинът клошар

Ще разкажа и тая история за да приключа засега с циганската тема.

Преди десетина години една сутрин излязохме доста рано на разходка с Кольо (ние поначало си бяхме ранобудни🙂 ). В градината нямаше още никой. По едно време видях на разстояние пред нас дребен човек, очевидно клошар, да проверява кошчетата. Помислих си, че сигурно е гладен и търси остатъци от храна. Настигнахме го и аз попитах: “Гладен ли си?”. Той ме погледна стреснато и не ми отговори. “Вземи, отиди да си купиш нещо за закуска”. Той взе колебливо левчетата и тръгна забързано.

След няколко дена отново се появи, като очевидно ни изчакваше. Реших да му дам пак, но да приключа с това (нещата влизаха в друга плоскост😉 ) – и започнах да бъркам в джоба си за стотинки. Той видя и отдалече ми замаха “не, не”. Като дойде ми каза: “Не искам пари, може ли да повървя с теб да си поприказваме”. Да си призная, бях много изненадан.

Повървяхме, поразпитах го, той с удоволствие ми отговаряше. Оказа се, че е циганин. Млад човек, двайсетина годишен, дребен и слаб. Полуграмотен. Баща нямал, семейството му е голямо, майка му едвам изхранва малките. Даже за спане няма място за всичките и той се прибира да спи само в много големи студове. Изхранва се като събира хартия, бутилки, понякога свършва работа в някои магазини, където вече го познават.

Типичен клошар, нетипичен циганин.

Така се започна. Той се появяваше сутрин 2-3 пъти седмично за разходка и разговор. Един-два пъти му намерих работа – да почисти мазе и таван на мои познати, да помогне при пренасяне. Бяха доволни, съвестно я свършил.
При разходките го черпех кафе (друго отказваше, явно не искаше да има меркантилна нотка в отношенията ни) от градинските кафенета.

Една сутрин го гледам, сияещ. “Аз сега искам да купя кафетата” ми казва. “Да не си забогатял” смея се аз. И тогава той ми разказа следната история.

Обикалял кошчетата около Руски паметник да събира хартия. Като взел една кутия от бонбони усетил, че има нещо в нея. Отворил я – близо триста лева! Дотук нищо особено – късмет. Но внимавайте по-нататък! Предавам точно неговия разказ.

Досетил се, че това сигурно са събирани пари малко по малко на някой беден възрастен човек. И, понеже се познавал с вестникаря от будката редом, отишъл при него, разказал му за парите и оставил кутията – ако попита някой вестникарят да му ги даде. Пет дена стояли, след това вестникарят му казал да ги вземе, негов късмет са. И той беше много щастлив – толкова пари накуп не беше виждал изобщо. По-голямата част дал на майка си, изкъпал се в обществена баня и се подстригал, и сега ме черпи кафе! Какво повече може да иска човек от живота!

От време на време говорим за човешки ценности

Една година преди да почине Колчо, той престана да се появява. Оттогава не съм го виждал. Много се надявам, че си е намерил работа и си е устроил поне малко живота. Искрено му го желая!
_________________________
Понеже приключвам, да дам обяснение защо използвам “цигани”, а не “роми”.
Първо, защото за мен “циганин” не е обидна дума.
Второ, защото така съм свикнал.
Трето, защото не съм убеден, че самите цигани държат да ги наричат роми (да не говорим, че би трябвало думата да е “ромА”).

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Коментари

  • batpep  On 13 февруари, 2008 at 11:16

    виж сега: мисля, че всяко стадо си има черните овце. но мисля, че циганите са стадо от черни овце, в което има и неколцина бели.

    ти говориш за това, че циганите не са се променили през вековете.
    да си виждал или чувал за пиявица, която е еволюирала? защото това са циганите – паразити в обществото. те не създават нищо нито за себе си, нито за обществото, на чийто гръб битуват.ей така – ядят, серат, спят, веселят се, тъжат, правят деца… без идея защо, просто така. като… животните.

    тъжното е, че дори някое от тези деца да иска да направи нещо различно от цигания в живота си – няма как да го направи, защото зверското му битие не му разрешава. за тези цигани ми е мъчно и на такива цигани съм помагал и ще помагам.в крайна сметка един човек не може да носи вина за това, че се е РОДИЛ в гетото, но определено носи вина ако не е направил нищо, за да се ИЗМЪКНЕ оттам.

    в университета имах колега циганка, но за това друг път, дълга история…

    тежки думи, знам, но така мисля аз. ако искаш изтрий този коментар, няма да се засегна ни най-малко:-)

  • Графът  On 13 февруари, 2008 at 18:35

    И през ум не ми минава!🙂

  • Лили Спасова  On 17 февруари, 2008 at 23:41

    Да, има и такива цигани. Свестни.
    Аз пък винаги казвам – първо всички сме българи, а после идва разделението цигани, рома или мангали според както се наричат и т.н. Много се дразня по Тв когато някой се изтопанчи и каже вие българите …еди какво си, а ние циганите…

    България е нашата Родина и всички тук сме БЪЛГАРИ, А КОЙТО НЕ СЕ ЧУВСТВА ТАКЪВ НЕ МУ Е МЯСТОТО ТУК.

    Извинявам се, ако излезнах малко от темата.

  • Графът  On 18 февруари, 2008 at 00:31

    Точно на темата е и съм напълно съгласен!

  • ttolev  On 19 ноември, 2014 at 19:59

    Иххх! Много ми хареса!

    Подобна случка имах и аз преди време.
    Ала не с циганин (и на мен не ми се обръща език да ги наричам роми).
    Беше възрастна жена, ровеше кошовете в квартала.

    Жал ми беше, деликатно „подпомагах“ при случай, ей-така, между другото.
    Срамуваше се – то бе явно, ала гладът бе по-силен…
    И един ден, ликуваща, ме почерпи – кока кола и вафла…

    Благодаря за текста и темата! 🙂

    • Графът  On 20 ноември, 2014 at 01:14

      Благодаря Ви за посещението. При Вас видях неща, които ми харесаха, пак ще надникна…

Trackbacks

  • By Blog Action Day 2008 – Бедността | Графът on 2 ноември, 2014 at 12:44

    […] …………….. Под черта: примери за клошари всеки може да даде – за обосноваване на различни гледни точки. Аз вече съм дал такъв пример. […]

Вашият коментар

