С фотоапарат преди 70 години

Много ли са, малко ли са 70 години сами преценете…
Желанието ви да продължа спомените си от детинство, драги гости, ми е много приятно. С удоволствие ще го изпълня. Така и вие ще добиете една малка бегла представа (през очите на едно дете) за живота преди 70 години. Ще се учудите колко е мръднало напред човечеството за това време в техническо отношение.
Използвам случая: записвайте сега дори обикновени неща – като напр., “днес записах на диск”. Нищо чудно след трийсетина години да трябва да обяснявате на безплътните гости, насядали около вас, какво значи “записах на диск”, а нищо чудно и какво е това “интернет”… 🙂

Започвам със снимките на орела. За съжаление, те са само тези плюс още една, която съм снимал аз и в напрежението да не изпусна от кадър баща ми съм отрязал главата на орела. 🙂

Но снимки от онова време има още. Затова най-напред за “техниката”, с която е снимано.

Въпросният фотоапарат все още съществува, но се оказа невъзможно да го изровя за да ви го снимам в подробности. Затова ви го показвам само за обща представа на снимки, където го проучва Точица. (Тя от бебе предпочиташе да играе със сериозни неща, а не с някакви си детски играчки! 🙂 ).
Фокусирането ставаше с разтегляне напред меха – на основата имаше някаква разграфена скала. Какво хваща обектива се виждаше на онова малко купче с лупа. Какви скорости имаше не помня. Най-сигурно беше да се снима от триножник (имахме сгъваем такъв), но затова пък нямаше самоснимачка, та баща ми беше приспособил начин да дръпне конец за да можем да се снимаме всички. На снимките в папратта се вижда конеца. Снимаше на филм 6 на 9 (така се казваше, доколкото помня). Дали е имало цветни такива филми по онова време не зная – ние нямаме цветни снимки.

Снимки правеше баща ми при екскурзии – в града почти няма. Въпреки, че екскурзиите ни бяха “всекидневие”, а не събитие, явно баща ми е считал, че си заслужават да се “документират” за спомен. Тук ще ви покажа няколко снимки.

Най-напред моето произведение с “отрязания” орел:

Татко Ганко с орела

 

А ето и въпросния фотоапарат:

vania-1961-001-1.jpg

vania-1961-005-1.jpg

От екскурзия (вижда се конецът за снимане):

star-album-025.jpg

star-album-028.jpg

star-album-037.jpg

За тези, които се интересуват от фотография ще покажа една снимка на баща ми от преди 103 години, правена от професионален фотограф. Тя е на дебел картон.
За да разберете надписа отзад малко пояснение. В Сливен имаше обичай точно на годината близки да “открадват” детето и да го занасят някъде в роднини или познати. Казваше се, че е “избягал от къщи”. 🙂 Точно така пише и на надписа: “Игнатъ Константиновъ роденъ на 14 мартъ 1904 г. Избягалъ отъ тђхъ на 14 мартъ 1905 г. у лелини си Кортезини и се фотографиралъ по случая. Сливенъ 14 мартъ 1905 г.”
Вече по-късно, по случай, че се научил да си пише инициалите, баща ми си надписал снимката за по-сигурно – да не го сбърка някой… 🙂

ignat-konstantinov.jpg

star-album-001a.jpg

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Коментари

  • razmisli  On 4 февруари, 2008 at 15:30

    Много интересно 🙂 И много хубав дух носите на снимките.
    А това „избягване от къщи“ с каква цел се е правело? Аз съм чувала за ритуално продаване на детето с цел да бъде здраво (защото ако не е „собствено“ на родителите злите сили ще го подминат).

  • Графът  On 4 февруари, 2008 at 17:59

    Не зная, не си спомням обяснение. Вероятно е вариант на обичая, за който споменавате – за да бъде здраво и, може би, самостоятелно в живота? Ще разпитам леля ми – тя е жива и здрава и живее при братовчедите ми в София.

  • bulpete  On 4 февруари, 2008 at 19:22

    Благодаря за споделените снимки!

  • mislidumi  On 4 февруари, 2008 at 22:21

    Ах, каква наслада! 🙂

  • marsian  On 5 февруари, 2008 at 02:03

    🙂 Машина на времето, без неприятните изненади, за които от години ни предупреждават фантастите. Наслада, именно!

  • simplyblue  On 5 февруари, 2008 at 10:04

    и аз Благодаря за споделените снимки 🙂

    това ме подсети да се разровя из старите снимки на родителите ми, може да изровя нещо интересно 🙂

  • Pippilota Mentolka  On 5 февруари, 2008 at 11:06

    Ейййй, ако кажеш, че фотоапарата е Хаселблат простоооо…ще е непростимо да не го намериш! Но и по модела само си личи, че е цяло съкровище, както сантиментално, така и материално 🙂
    Не ги правят такива вече, мдам…

  • george  On 28 ноември, 2008 at 14:24

    апарата най-вероятно е Kodak Junior, година на производство около 1914. 🙂 скорости 1/100, 1/50, 1/25 и бълб.

  • george  On 28 ноември, 2008 at 14:27

    и можеш да си го купиш предполагам за доста под 30$

    иначе сантименталната му стойност няма парично изражение. потърси го, защото е твърде възможно да е съхраняван лошо и корпуса да се е пробил, или меха да се е разпаднал вече…

  • Графът  On 28 ноември, 2008 at 15:16

    george, прибран е в някой кашон на тавана. Нямам намерение да го продавам, но ще го потърся, защото наистина има голяма сантиментална стойност за мен.

  • muhatadnes  On 11 април, 2012 at 09:57

    Благодаря за ретроспективния поглед. Винаги е полезно да се погледне и на зад..Говорим за едно и също нещо – Духът в различните му форми. Имах един апарат с мях.. останал от дядо ми..Трудно бе да му намеря стъклени плаки.. с които снимаше, но намерих няколко пакета! Щастие! Зареждах 4-те касети/ само толкова имах/ Грабвах го.. и си го носех като световно съкровище.. заедно с дървения триножник.. Сега си мисля ,че е било безумие.. да стигна с него дори до Германия.. за да направя 4 кадъра! от които 3 нещо не ги уцелих.! (Бях на 13-14-години и не се приснявах да изглеждам глупав) .Но точно това ме научи първо да гледам.. и чак когато съм го измислил – да натискам копчето.. Интересното е друго.. ,че точно тази „трудоемкост“ и „неефективност“ постепенно се оптимизира с годините.. и сега се получава лесно и неподправено…
    Може би с всичко е така! А?!

Вашият коментар

