И все пак,

как сме тръгнали по човешкия път?
Масата и столът може и да са спомогнали, но не може да са първоначални двигатели: има много животни и насекоми, които се хранят на определено място, ама не стават разумни (макар, че кой знае… 😉 ).
Кое ни е тласнало по пътя на разумно същество?
Десетилетия ни е набивано в главите “трудът е направил човека”. Нещо, което не издържа на елементарна логическа проверка – без някакви специални научни експерименти всеки е забелязал, че трудът е дейност на всяко живо същество. Не само условно – като добиване на храна, напр. – но и буквално в нашето понятие за труд: построяване на жилище, почистване (наскоро имаше съобщение за маймуни, които даже използват за целта чисто “наши” уреди (!), а аз имам наблюдение на хамстер, за което ще разкажа при случай), събиране и складиране на храна за определен период (планиране?) и т.н.
Мисля, че по този въпрос могат да се правят само предположения, които да издържат логически на получения резултат до днес. Сериозните теории оставям на големите умове. Аз ще напиша моето хрумване – на един обикновен редови човек.

Маймуните са осъзнали удобството на пещерите като място за живеене, особено в лошите сезони на открито. Но това все още не са “кандидат-хора” – такива наблюдения има и сега: http://science.actualno.com/news_100689.html , а и други животни го правят. Какво по-особено е станало? Да си представим:
Дълга зимна нощ. Стадото се е нахранило, омръзнало му е да се пощи и се чуди как да убие времето. 🙂
И тогава някой “по-буен” изведнъж решил да се “изфука” като разкаже героичните си ловни подвизи. Започнал, другите (публиката) проявили интерес, той все повече се разпалвал… Друг, по-пъргав, се вживял в разказа, не издържал и скочил да го “илюстрира” с всевъзможни движения. (родил се танца) На “публиката“ ù станало съвсем интересно, започнала да потропва в ритъма на движенията и да издава нечленоразделно звуци – къде като одобрение, къде като изблик на емоции. (родила се музиката) Трети, по-ловък в ръцете, на по-късен етап се опитал да “запише за поколенията” ( 🙂 ) по стените на пещерата тези приключения (прародителя на комиксите? 🙂 ) – родило се рисуването.
Когато мъжете били навън по мъжки работи, жените виждали зор да озаптят дечурлигата да не излизат от пещерата, че някой може да ги излапа. И се сетили да започнат да преразказват историите, които на тях самите са били интересни, украсявайки ги с ужасии с възпитателна цел (така се родили приказките).
Така се родили изкуствата!
А те отклонили нашите прадеди от животинската пътека към човешкия път. Най-голямата им заслуга в това отношение, че са стимулирали развитието на фантазията – май единственото нещо, което животните не притежават! И което наше качество е истинският двигател на познанието, който ни е докарал до тук, където сме днес. Всяко ново познание започва с фантазия – фактически предположението е също фантазия, а то е двигателят на науката.

Ха докажете ми, че не е било така! 🙂

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Коментари

  • Господин Гюров  On 8 януари, 2008 at 14:23

    Може и да не е трудно да се докаже, че не е било така 🙂 Като зададем въпроса, защо не се е случило същото и с някой друг вид от толкова много видове маймуни? Или поне да беше започнало да се случва – щяхме да регистрираме танцуващи маймуни, разказващи по тоя начин подвизите си.

    Докато точно трудова дейност, както сам отбелязвате, се наблюдава при различни животни, дори не само маймуни. При даден вид тя най-бързо се е развила по сложност – „само“ за няколко милиона години. Все щеше да има един пръв. Случило се е да сме ние. Ако дадем шанс на останалите, вероятно до разумни същества ще се развият и други. Но ние вече доминираме планетата толкова тотално, че едва ли това може да стане отново. Освен ако не му помогнем.

    Последното между другото е тема на фантастичните романи на Дейвид Брин от цикъла му за ъплифта.

  • Графът  On 8 януари, 2008 at 15:16

    Драги Господин Гюров, това, което пишете във втория абзац за трудовата дейност може в пълна мяра да се приложи и за дейността в сферата на изкуството като отговор на въпроса Ви в първия абзац. Дори и това, че танците съществуват също и в други видове. Така, че не го приемам като доказателство. 🙂 Но Вашите думи ми припомниха един виц:
    “Защо сега човекоподобните маймуни не стават на хора? Ами защото, като видели на какво са се обърнали прадедите им, предпочитат да си стоят маймуни!” 🙂
    ………….
    Да си призная, не съм чел нищо от Дейвид Брин. Но погледнах в Lib.Ru (това е огромна библиотека) там има 9 заглавия. Още днес ще започна някое, събудихте интереса ми.

  • Господин Гюров  On 8 януари, 2008 at 16:12

    🙂
    Представители на кой животински вид разказват чрез танц подвизите си (а не просто танцуват, за да си осигурят чифтосване да речем), или демонстрират други форми на изкуство?

    Струва ми се, че трудовата дейност, на различни етапи на сложност, вкл. до използване на оръдия на труда, е доста по-разпространено явление в природата.

  • Графът  On 8 януари, 2008 at 20:00

    просто танцуват, за да си осигурят чифтосване” – как “просто”? С какво се мъчат да впечатлят партньорката имаме ли дори бегла представа, някакво предположение? Не. Между другото, този танц обикновено е придружен и с “песен”.
    Прав сте, трудовата дейност е много по-разпространена. И е била разпространена милиони години назад. Защо тогава не са се получили още поне няколко наченки на разумно същество? При такава маса от предпоставки би било логично.

  • Svetlina  On 9 януари, 2008 at 01:00

    Аз пък съм изчела тоя цикъл на Брин и се старая да възпитам у себе си тимбримски хумор, но не би… Още ми е сложен 😦 Но – на темата – аз имам само една мъъъничка забележчица, която обаче се забива право в средата на графската хипотеза (или пък доказуема теория??) Миналата зима открих как всъщност е възникнал танцът. Когато изкараш два дни през декември без парно на 4 последен етаж на краен блок в Шумен (рая на ветровете), се учиш да танцуваш жига, туист, мореска и още куп неща, забарвени преди поне 3-4-5 хилядолетия. Честно. Подскачах като побъркана и гарантирам, че методът стопля.

  • Графът  On 9 януари, 2008 at 01:20

    Неопровержима, Svetlina, неопровержима! 🙂
    Вашата забележчица оправи най-слабото ми място. Малко трудничко беше да си представя, че някой след ядене изведнъж толкова ще се впечатли от нещо, че ще стане да рипа. А Вие гениално добавихте липсващото звено на първоначалния стимул! 🙂

  • Господин Гюров  On 9 януари, 2008 at 16:56

    Хм, коментарът ми отново не се появи, макар да не беше чак толкова дълъг. Ще го пусна на две части; ако пак не се появи, бих ви помолил да погледнете отново в „спама“…

  • Господин Гюров  On 9 януари, 2008 at 16:56

    Даа, забележката за танца си я бива, макар да не е тимбримска 🙂

    Уважаеми Графе, ако дори учените (които би трябвало да са най-умните същества на планетата) не могат да разпознаят зад танца на дадено животно разказ за предишните му „подвизи“, как предполагате, че останалите животни ще разберат какво се опитва да покаже този новатор-изкуствовед? 🙂

    Питате, защо не са се получили поне няколко други наченки на разумно същество. Е как да не са? Някои маймуни обичат да решават главоблъсканици, а отделни шимпанзета усвоиха до няколкостотин знака от езика на глухонемите, включително успяват да се шегуват! Наченки на разум могат понякога да се видят според мен и при домашните ни любимци. Имаше наблюдения над врани или други подобни птици, не помня точно, при поток, който минава под хълм и излиза от другата страна. Когато има нещо интересно за враната, плаващо в потока, и то влезе под хълма, тя отивала да го чака от другата страна.

  • Господин Гюров  On 9 януари, 2008 at 16:57

    А защо не са се развили досега повече е лесно да се обясни. Скокът в еволюцията на човека, който го е отличил забележимо от останалите видове, е започнал едва преди няколко десетки хиляди години. Преди това сме били просто изправени маймуни. Трудно бихме могли да очакваме, че през това толкова кратко по планетарната схема време, би се развил паралелно и скокообразно втори животински вид.
    Но на всичкото отгоре такъв вид май наистина е имало – неандерталците. Те дори са били с по-голям обем на мозъка. Но пък нашите предци – кроманьонците – са били по-агресивни, и са им видели сметката.

    В цялата работа може да видим 2 подсказки защо точно на нас се е случило да сме първият истински разумен вид (освен ако това не са всъщност делфините 🙂 ) Изправеният вървеж и агресивността. Първото е позволило свободното използване на предните крайници, второто е насърчило употребата (и впоследствие обработването) на оръжия с тях.

    Тази същата агресивност, която ни е довела до тук (хайде да не почвам да пиша и за алфа-самците сега), днес пък може да ни унищожи; какво да се прави, диалектика…

  • Графът  On 9 януари, 2008 at 18:08

    Драги Господин Гюров, изненадан съм от допирните точки в мисленето ни. Не става въпрос за единодушие, а за самото мислене – напр. със сигурност аз щях да напиша в подобно изречение точно това в скоби: “да сме първият истински разумен вид (освен ако това не са всъщност делфините).” Или споменаването на враните. Може би хората, които гледат без да са намислили предварително какво трябва да видят, виждат доста еднакви неща?
    Тук няма да Ви отговарям – започвам нова папка “Не сме сами” ( 🙂 ), темата за “ние и околния свят” ми е любима (с течение на времето ще разберете защо, ако не Ви доскучея). Там ще стане дума и за враните и делфините, когато му дойде времето. 🙂
    Тук само нещо конкретно по написаното от Вас:
    Защо учените не могат да разпознаят зад танца на дадено животно нещо повече от движения за чифтосване? – А знаете ли дали е имало такова научно предположение и съответно изследване? Според мен не, а щом не търсиш нещо, ти просто не го намираш.
    С “наченки на разум при домашните ни любимци” категорично не съм съгласен! И напълно съм съгласен ако направите Delete на “наченки на”). Но по това ще има много в новата папка – не само приказки, но и факти!
    Изправеният стоеж и агресивността. Приемам го. Но аз бих прибавил към първото “като придаващ подвижност и гъвкавост” (и в епохата на динозаврите има изправен стоеж), а на второто “агресивно реагиране на околния свят” (съединено с приспособяване).
    ……..
    Наистина сте отново в “спам”. Довечера ще разисквам този въпрос с внука ми, очевидно някъде е сложил ограничение на големината на мненията.
    П.С. Като гледам, моето писание не е по-малко, ама мен няма как да ме изхвърлят в „спам“… 🙂

  • Svetlina  On 9 януари, 2008 at 19:40

    Ние (и фините 🙂 ) сме се развили не точно заради изправения вървеж и агресивността, а заради тях. Всичко е започнало с нуждата и после чрез ръцете и алфите на Господин Гюров нещата са се доразвили. Въпрос на късмет е, че точно на кроманьонците се е паднало да са в по-тежки условия и да развият по-силни гени и по-здрав разум.
    Та враните ще станат разумни в нашия смисъл, ако са подложени на някакво много остро премеждие и могат да оцелеят примерно само ако се научат да дълбаят дупки в скалите или нещо такова. И пак не е сигурно дали те или пък чичопеите ще прескочат прага на разумността…

  • ikoleva  On 21 юни, 2008 at 09:23

    Колко леко и свежарско обяснено, чудесно 🙂

  • Графът  On 21 юни, 2008 at 18:53

    Благодаря, г-жо Колева, тази оценка ми е особено ценна като знам откъде идва.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: